Historie
Historiebrug
Historiske scenarier
Historie
Kronologi og sammenhæng
Familie og fællesskaber (3.-4. klasse)
Historie
Kronologi og sammenhæng
Det lokale, regionale og globale (5.-9. klasse)
Kulturmøder/kultursammenstød og opdagelsesrejser
Historie
Kronologi og sammenhæng
Kronologi, brud og kontinuitet
Kunst og kultur
Samfundsfag
Sociale og kulturelle forhold
Kultur
Kulturmøder

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  8. til 10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser Online 
Huskeseddel:
Emma




Vis alle afsnit i serien
Besat af USA ( 1 )
60'erne

Indholdsbeskrivelse:
Dansk dokumentarserie. Hvad enten det gælder storpolitik, fikse dansetrin, Walt Disney eller teknologi, har vi danskere igennem mange årtier vendt et fascineret blik vestover. Vi kommer i kontakt med USA dagligt, og det er blevet en naturlig del af vores liv at skulle forholde os til Amerika. Her i præsidentvalgåret fortæller vi historien om vores storebror/lillebror-forhold, som er gået op og ned.


Pædagogisk note:

Karina Bruun Houg
Dokumentaren knytter sig til perioden Efterkrigstiden (1960'erne) i forholdet mellem Danmark og USA. Brug Tv-udsendelsen som en "trigger" i arbejdet med: Den Kolde krig, velfærdssamfundet, teknologiudvikling, ungdomskultur, amerikanisering og kulturmøde. Se Padlet med begreber, kilder og baggrundsartikler.
Kapitelmarkeringerne er tænkt som "stop, reflekter og diskuter" undervejs. Nogle af markering besvares mundtligt i makkerpar, andre besvares via små skriftlige opgaver/noter. I arbejdet med dokumentaren er det muligt at bringe historiefagets tre kompetenceområder i spil.
I arbejdet med kronologi og sammenhæng kan eleverne udarbejde en tidslinje til 1960'erne ud fra informationerne i dokumentaren. Tidslinjen kan omfatte én linje med politiske begivenheder (fx valget af JF Kennedy, Cubakrisen mm), én med teknologi historie (nye maskiner, varer mm) og én linje med populærhistorie (musik, hverdag, ungdomskultur). Lad eleverne drøfte sammenhæng mellem politisk, teknologisk og populærhistorie.
I forbindelse med kompetenceområdet kildearbejde kan eleverne med udgangspunkt i selvvalgt problemstilling (se kapitelmarkeringerne) finde kilder (2-5 kilder), der understøtter dokumentarens fremstilling af perioden (fx plakater, musik/sangtekster, tv-klip, politiske taler mm - se supplerende materialer som kilderessource). Lad eleverne lave en kort videopræsentation af deres problemstilling og kilder.
Historiebrug: Afslutningsvis kan det være relevant at drøfte, hvilke fortælling og værdier der kommer til udtryk i dokumentaren? Bliver I mere eller mindre "Besat af USA" efter I har set den? Stemmer fortællingen om USA overens med den I kender fra andre medier? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvorfor har DR mon valgt at lave serien "Besat af USA" netop her i 2019/20?


Form og genre:
Dokumentar

Fysisk beskrivelse:
  • TV-optagelse, 44 min

Sprog:
  • Dansk
  • Engelsk (sporadisk)

Undertekster:
  • Dansk

Klassetrin:
8. til 10. klasse.
Ungdomsuddannelser, Voksenuddannelser

Udgiver: DR2
Udgivelsesår: 2020
ID nr.: TV0000119778
TV Dato: 11-03-2020
Spilletid: 44 min.
DK5:
Pædagogisk note: Karina Bruun Houg
Tilrettelægger: Anders Johansen





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...