Historie
Historiebrug
Historiske scenarier
Historie
Kronologi og sammenhæng
Kronologi, brud og kontinuitet
Økonomi, sociologi og levevilkår

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  8. til 10. klasse Ungdomsuddannelser Online 
Huskeseddel:
Emma




Globalisering (3)
Sådan blev Vesten rig

Indholdsbeskrivelse:
I programmet giver historieprofessor Robert B. Marks sit bud på, hvorfor Vesten blev rigt og ikke Østen, som omkring 1500 var længere fremme end Vesten. En væsentlig årsag var opdagelsen af Amerika og spanieren Cortez' blodige erobring af Aztekernes Mexico ved hjælp af geværer og europæiske sygdomme, som dræbte millioner af indianere. Spanierne indførte slaver fra Afrika, som skulle grave sølv op, som spanierne kunne sælge med kæmpe profit i det rige Østen. Også her erobrede spanierne og andre europæiske lande kolonier ved hjælp af brutal magt, og englænderne blev efter 1700 førende i kraft af handlen i den berømte "gyldne trekant": Bomuld produceret af sorte slaver i de amerikanske kolonier blev sejlet til England og industrielt forarbejdet af underbetalte arbejdere i de første fabrikker, og de vævede klæder blev solgt i Afrika mod betaling i slaver, som så blev solgt i Amerika. Denne økonomiske ulighed er blevet forstærket siden, og i dag lever over 3 milliarder mennesker for mindre end to dollars om dagen, men ikke i Vesten.


Pædagogisk note:

Morten Wiell Buttenschøn
Den pædagogiske vejledning er rettet mod fagene historie og samfundsfag fra 9. klasse. En journalist vil undersøge problemformuleringen: "Hvorfor er den vestlige verden velhavende?" Han henviser til to historiske begivenheder og historiekanonpunkter: "Opdagelsen af Amerika og Columbus" og "Ophævelsen af slavehandlen og Trekantshandlen". Tv-udsendelsen kan selvsagt bruges i historie og samfundsfag. Derudover kan den bruges eksemplarisk inden projektprøven i 9.kl. Journalisten gennemløber alle delelementerne i projekt-arbejdsformen fra nysgerrighed, formulering af centralt spørgsmål, indsamling af viden og endelig præsentation/ konklusion / handleperspektiver.
Se flere muligheder under "Supplerende materialer" nedenfor.

  • CFU Danmark
    Hertil findes pædagogisk vejledning til 9. klasse
    Hertil findes pædagogisk vejledning til 9. klasse

Fysisk beskrivelse:
  • 29 min
  • TV-optagelse

Sprog:
  • Dansk
  • Engelsk

Undertekster:
  • Dansk

Klassetrin:
8. til 10. klasse.
Ungdomsuddannelser

Udgiver: DR2
Udgivelsesår: 2007
ID nr.: TV0000002739
TV Dato: 13-08-2007
Spilletid: 29 min.
DK5:
Pædagogisk note: Morten Buttenschøn
Pædagogisk vejledning: Morten Buttenschøn
Tilrettelægger: Johan Romin





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...